Zimowy dizajn
22 maja 2008Za oknem coraz bliżej do lata, a ja postanowiłem przywołać ciut zimy. Tak się składa że zimowe igrzyska olimpijskie jakoś chowają się w cieniu tych letnich. Tak samo ma się rzecz z ich znakami. Logo letnich omawiane jest na wszelkich forach i stronach, od sportowych po dizajnerskie. Zimowe logo pojawia się jak zefirek i znika. No to moze warto je pokazać, tak poza sezonem. Tym bardziej że to ciekawy obraz zmieniającej się z upływem czasu estetyki i wagi przykładanej do znaku.
Mimo że historia Zimowych Igrzysk zaczyna się w roku 1924 w Chamonix, potem kolejno – St. Moritz 1928, Lake Placid 1932, Garmisch-Partenkirchen 1936, St. Moritz 1948, Oslo 1952 i Cortina d’Ampezzo 1956, zacznę od pierwszych igrzysk jakimi się interesowałem.
Squaw Valley 1960. Było to pierwsze logo, które usilnie w kajeciku próbowałem przerobić, za co zresztą przyszło zapłacić przepisywaniem 1500 razy słowa „olimpiada”, w mojej wersji było niestety „olympiada”. Tak mój polonista uczył poprawności.
Innsbruck 1964 – to logo pojawi się raz jeszcze przy ponownym wyborze Innsbrucku. W historii Zimowych Olimpiad trzykrotnie rozgrywały się one w tych samych miejscach powtórnie – St. Moritz 1928, 1948; Innsbruck 1964, 1976; Lake Placid 1932, 1980, ale tylko raz użyto tego samego (prawie) znaku.
Grenoble 1968
Sapporo 1972. Ten znak odbiega stylistyką nie tylko od wcześniejszych ale i późniejszych zdecydowanie na plus.
Innsbruck 1976. Powielony znak z roku 1964 przeszedł mały lifting i po sprawie
Lake Placid 1980. Jak dla mnie zdecydowanie najbrzydszy.
Sarajewo 1984
Calgary 1988. Najpierw Sarajewo a następnie także Calgary zaprezentowały znaki jednokolorowe, sterylne i technicze
Albertville 1992
Lillehammer 1994. Znak graficzny sprawia wrażenie jakby przewracał się w lewo
Nagano 1998
Salt Lake City 2002
Turyn 2006
Tak oto dochodzimy do przyszłości – rok 2010 Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Vancouver
W roku 2014 stolicą Zimowej Olimpiady zostało wybrane Soczi, jednak warto pokazać również znaki kontrkandydatów.
Patrząc na ten zestaw znaków widać nie tylko jak daleką drogę przeszedł dizajn, ale i jak coraz większy wpływ na Igrzyska miały rozwijające się media, przedewszystkim elektroniczne. A mają coraz większy.