Nowe logo FIAT
11 listopada 2006W kilku miejscach trafiłem ostatnio na informację o nowym logo Fiata, zaprezentowanym przez turyńską firmę.
Logo nawiązuje do tradycyjnych emblematów tej firmy swoim kolistym obrysem i czerwienią tarczy wewnętrznej. Zgrabnie uproszczone i oddające ducha współczesnej stylistyki nadwozi samochodowych Fiata. Oczywiście jednym się podoba, innym nie, dyskusje na forach są dość emocjonalne, ale mało konkretne. Padają zarzuty o zbytnim uprzestrzennieniu, zbyt częstych zmianach logo rozmywających wizerunek, a nawet twierdzenia, że stare logo, z lat 1968-1999, było najlepsze i najbardziej charakterystyczne.
„…mnie również liternictwo b. nie odpowiada, takie na siłę niby ciężko nowoczesne miało być po zmianie, a dla mnie kompletnie nie pasuje do marki już lepsze było to przed tymi zmianami kiedy za pamiętnych czasów logotyp Fiata był na prostym granatowym tle o prostej czcionce z kursywą, dobrym rozświetleniu liter.”
„..ta daleko odbiegająca jest właśnie całą tradycją w tym kraju. Nie będę udawał, że znam historię marki 100 lat do tyłu ani tym bardziej korzeni – znam o tyle ile towarzyszyła memu życiu w tym kraju. Jeśli te logo miało być w tym kraju najlepsze to twierdzę, że właśnie do tej tradycji którą znamy, powinna się odwoływać.”
Ale, czy ten emblemat, z roku 1968, rzeczywiście jest taką tradycją w Polsce? Fakt, posiadały go wszystkie prawie maluchy produkowane po roku 68, ale tradycja Fiata w Polsce to przecież także wcześniejsze modele 125p. Odsłużyło mi się tych fiatów 125p sztuk cztery, żaden nie miał emblematu o którym mowa, nie miał także multipla kolegi, model 124 mego brata, ani słynny fiat abarth, jakim jeździł mój były dyrektor.
„A tak wracając do tych efektów majstrowania przy logo przez fiata to co właściwie z niego zostało? Merc ma swoją gwiazdkę, audi kółka, VW właśnie VW, opel zygzaka, renault romb, peugeot lwa, … alfa romeo, mazda, honda, tak można długo i bardzo łatwo można to sobie przywołać w pamięci… Z fiata zostało tylko słowo „fiat” tą toporną czcionką – trochę mało”
Otóż to. Co zostało z Fiata? dobre pytanie, ano został właśnie ten logotyp, od początku konsekwentnie używany, z wyjątkiem okresu 1968-99. Zastanawiające jednak jest samo stwierdzenie „nowe logo Fiata”, używane przy okazji omawiania tego nowego emblematu. Czy naprawdę jest to nowe logo czy jednak tylko nowy emblemat? Poniżej właściwe logo firmy Fiat
Loga nie zmieniono, kolejnej zmianie uległ emblemat umieszczany na masce samochodu, a zawierający logo. Wygląda bardzo nowocześnie wpisując się w nowy wlot powietrza. Prawda, że pięknie się prezentuje?
Zresztą, co warto zauważyć, samo logo tych zmian miało nie aż tak dużo i to raczej kosmetycznych, za to emblematy zmieniały się i owszem, a nawet powracały, jak w wypadku emblematu z roku 1938. Jedynym wyjątkiem od tej „reguły” było właśnie logo i emblemat z czterema niebieskimi rombami.
Spójrzmy jak te zmiany przebiegały. Historia emblematu Fiata zaczęła się w roku 1899, taką oto tabliczką (poniżej) umieszczaną na przodzie samochodu. Zawierała pełną nazwę producenta „FABRICA ITALIANA DI AVTOMOBILI TORINO FIAT N….” i miejsce na numer wyprodukowanego egzemplarza.. Nie był to jeszcze, w pełnym tego slowa znaczeniu emblemat, raczej coś w rodzaju tabliczki producenta. Jest to jedyny emblemat prezentujący pełną nazwę firmy. Kolejne będą zawierały wyłącznie skrót FIAT
Następny emblemat, zaprojektowany już profesjonalnie w stylu secesji, pojawił się dwa lata później, w roku 1901. Miał jeszcze, jak i wczcześniejszy, miejsce na wybicie numeru.egzemplarza, tuż nad logotypem Fiat.
W trzy lata później, w 1904 r., pojawia się właściwy protoplasta emblematów fabrycznych, już bez miejsca na numer fabryczny, w pięknej owalnej formie secesyjnej
Wspaniale prezentował się na masce samochodu wraz z ozdobnym zwieńczeniem korka chłodnicy
Przetrwał ten emblemat dobre siedemnaście lat, nim pojawił się następca. Ciekawe – jeżeli przyjrzymy się ozdobie zwieńczającej chłodnicę samochodu z roku 1904 to zauważymy podobieństwo elementu środkowego, między skrzydłami, w formy wieńca laurowego wpisanego w koło, z nowym znakiem zaprezentowanym w 1921 r. Warto też pamiętać, że kolejne następujące zmiany emblematu powiązane były ze zmianami stylistyki nadwozi, produkowanych przez Fiata samochodów.
W roku 1925 nastepuje drobna modyfikacja – znika biała apla pod logotypem, litery zmieniają kolor, a wewnętrzna tarcza ciemnieje.
Kolejna zmiana nadchodzi w roku 1929. Tarcza wewnętrzna przybiera kolor niebieski, litery nie są już tak wysokie a w zamian dochodzą dwie linie ograniczające logotyp z góry i dołu.
W roku 1931 mamy sytuację dość dwoistą. Najpierw pojawia się lifting znaku sprzed dwu lat – tarcza przybiera kolor czerwony. Następne wchodzi do uzytku projekt o zupełnie nowym kształcie – prostokątna forma emblematu. Logotyp wypełnia niemal całą przestrzeń czerwonego, wewnętrznego pola. Ta prostokątna forma będzie teraz modyfikowana aż po rok 68.
Rok 1938 przynosi zmianę wykroju całego emblematu i jednoczesne złamanie go, wzdłuż linii pionowej, dostosowując do załamania na masce samochodu. Obrys zewnętrzny jest delikatniejszy.
rok 1959 zaokrągla tarczę, zewnętrzny otok zostaje bardzo pogrubiony.
Po okresie tarcz wpisanych w prostokąt Fiat wraca do formy z roku 31. Tak pojawia się w roku 1965 nowy-stary emblemat, zmodyfikowano wieniec okalający czerwoną tarczę, litera jest bardziej subtelna i proporcjonalna
Nadchodzi przełomowy rok 1968 i całkowite odejście od dotychczasowych form emblematu Fiat zabrał się za kompleksową strategię przekształcenia firmy w spółkę akcyjną i nowy znak był niezbędny do zidentyfikowania tego przedsięwzięcia. Nadszedł czas czterech niebieskich rombów…
niejako dla dopełnienia tego emblematu, w roku 1991, pojawia się na maskach Fiata słynne 5 kresek, zwane też grillem. Czemu pięć? Przyglądając się obu emblematom łatwo zauważyć iż nowy emblemat jest swoistym skrótem poprzedniego – wycięto po prostu litery nazwy pozostawiając ograniczające je pionowe linie.
Taki stan rzeczy funkcjonował aż do roku 1999, kiedy to firma postanowiła powrócić do korzeni. W efekcie powstaje nowoczesna wersja emblematu powiązanego z tradycją z lat 1921-31 i 65. Tarcza wewnętrzna przybiera kolor niebieski, jak w wersji z roku 1929.
Tak doszliśmy do roku 2006 i aktualnie zaprezentowanej przez Fiata wersji emblematu, będącej z jednej strony wyrazem nowoczesnego podejścia do formy jak i nawiązania do tradycji. Z jednej strony zachowano obrys kołowy, jak w emblematach z lat 1921-31, choć bez wieńca laurowego, z drugiej strony mamy nawiązanie do prostokątnej, czerwonej tarczy z roku 1959.
Gwoli ścisłości – podane daty odnoszą się jedynie do wprowadzenia danego emblematu do użytku. Wprowadzenie nowego emblematu nie oznaczało automatycznej rezygnacji z poprzedniego i tak niektóre emblematy występowały równolegle, na różnych jednak modelach, produkowanych przez Fiata samochodów. Tę dwoistość obserwowaliśmy również na modelach 126 i 125 produkowanych w Polsce. Autorem znaku jest polski projektant Janusz Kaniewski.
Dodatek
Na koniec polski fiat z okresu międzywojnia. Od 1932 montowano u nas model 508, który do seryjnej produkcji wszedł w 1936 roku pod dumną nazwą Polski FIAT 508 III Junak.. Oto ponizej plakat reklamowy owego Fiata, prezentujący również emblemat „Polski Fiat”. Kosztowało to cacko 5400 zł….
Ponownie Fiat zawitał do Polski w roku 1965, kiedy zakupiono licencję na model 125, produkcja ruszyła dwa lata później, w roku 1968. Poniżej polska wersja emblematu Fiata, byla umieszczana na wyprodukowanych u nas egzemplarzach aż po rok 83., kiedy to wygasły prawa do marki.
Nastąpiła zmiana nazwy na FSO 125p, a co za tym idzie zmiana emblematu. Ale to już zupełnie inna historia..
————–
Źródła: http://www.fiat.co.nz / www.goodlogo.com/cases/fiat/ / www.lotnisko.net/fso/polgal.html / http://old.timer.pl/fiaty.html
Podobne artykuły
historia logo identyfikacja logo
Tagi: emblemat Fiat historia logo logotyp
komentarzy 8
Masz rację Leszku, pominąłem część Twoich wypowiedzi, ale zrobiłem to celowo z dwu powodów: 1 – trudno cytować całą dyskusję o której piszesz, 2 – to fakt iż podobne do Twego głosy znalazłem na innych forach. Tyle, że Twój wydał mi się reprezentatywny i stąd cytat. Czy służy mi to w innym kontekście? nie sądzę. Tym bardziej iż okres świetności 126p to także niebywała świetność Fiata wogóle, także wielu innych jego modeli, nieprodukowanych w Polsce a noszących inny emblemat.
Sądzę skrót uprawniony o tyle, że nie odnoszę się do samej percepcji marki w Polsce, ale chodzi mi właśnie o pokazanie historii zmian emblematu, nie logo.
Jeżeli uważasz, że źle zrobiłem – przepraszam.
Ok zgadzam się – jako, że byłem wewnątrz tamtej dyskusji trochę inaczej roczytałem ją w Twoim artykule. Oczywiście nie masz za co przepraszać – namawiam do zrobienia serii takich art. dotyczących innych marek – świetny materiał porównwczy by z tego był…
Wydaje mi się, że fiat ma "jakiś problem" z marką w ogóle. Np dzisiejszy fiat PANDA to miał być fiat GINGO tylko okazało się po wyprodukowaniu napisów na auta że ta nazwa jest już zastrzeżona dla innej marki – więc zmienili na pandę(to było dla nich proste choć mogli wymyślić nazwę).No i na dniach otwartych fiata rozdawali ludziom te plastikowe napisy których nie mogli umieszczać na autach.Zmienili logo na to okrągłe i teraz znowu zmiana.Wydaje mi się, że za szybko-brak im konsekwencji.Poza tym to nowe pasuje mi raczej jako symbol nowego robota sony niż taniego auta dla polaków.Już teraz po drogach jeżdżą fiaty z trzema zmienionymi znaczkami.
Nowa "marka" chyba nie zbuduje w świadomości klientów wielkiego pędu po to auto, bo to nie jogurt za 2,50zł.
Panie Andrzeju – mam oryginalne nie używane logo do fiata 850, kupione we Włoszech w połowie lat 70. Mój ojciec jeździł wtedy jednym z 1200 sprowadzonych przez Gierka Seatów 850… No i była stłuczka. Ale pisze ten komentarz bo widzę, że ma Pan tutaj pokaźną kolekcję emblematów Fiata, a ja to swoje logo wystawiłem na sprzedaż…Pozdraiwam z Krakowa. Jesli ktoś chciałby je nabyć ewentualnie proszę o kontakt panow5@wp.eu
Niestety najnowszy, zaprojektowany przez prof. dr hab inż. J. Kaniewskiego emblemat (na czerwonym tle) ulega rozwarstwieniu od słońca już po około roku, identycznie jak stare znaczki „POLSKI FIAT”… Cóż, stara szkoła wiecznie żywa! Poprzedni niebieski emblemat nie wykazywał takich właściwości. Informacja o tym, iż od 1967 do 83r. stosowano logo „Polski Fiat” (jak na zdjęciu) jest delikatnie mówiąc nieprecyzyjna. W tym okresie występowały 4 CAŁKOWICIE RÓŻNE typy biało-czerwonych oznaczeń przednich „POLSKI FIAT” i jeden typ emblematu bocznego „LICENCJA FIAT”. Dobry artykuł na ten temat jest pod tym adresem:
prof. dr hab inż. Crool David, jak widać, nie rozróżnia producenta emblematu od jego projektanta, mała ale istotna różnica. Myślcie czasem, nim napiszecie.
Propozycje handlowe Croola poszły w kosz, anonimowe ogłoszenia to nie ten adres.
[…] przypomnienia krótka historia logo FIAT, którą puściłem na blogu w 2006 r. Podobne artykułyNowe logo FIATrządzi młotnjusy z 4 […]
Andrzej zarzuty które cytowałeś a których w części jestem autorem były tam jednak umotywowane i obarczone komentarzem, iż są wynikiem osobistego spojrzenia – życia w takim a nie innym kraju i czasach. Bo co by nie napisać okres świetności Fiata w tym kraju to to czasy produkcji 126p. Specyficzna rola tego modelu w tym kraju nie ulega przecież wątpliwości. Wyprodukowany został w dużej ilości. Jest modelem wokół którego wyrosła wręcz legenda, był przedmiotem niezliczonej ilości żartów, docinków ale był też przedmiotem pożadania bardzo wielu. To co dla marki Fiat w tym kraju zrobił model 126p chyba już się nie powtórzy bo kariera tego modelu bardziej wynika z zamożności obywateli w tych czasach niż zalet jego samego. Zdaje się, że jednak pominąłeś całą tą otoczkę i pisząc, że "pojawiają się zarzuty" dokonałeś innego zakwalifikowania ich i w połączeniu z artykułem o historii marki (wg Fiata) służą Ci w troszkę innym kontekście. Troszkę to nie fair…