CSK logo ma, ale
26 lipca 2015Centrum Spotkania Kultur ogłosiło wyniki międzynarodowego konkursu na swoje logo i identyfikację. Gratuluję zwycięzcom. Sam uczestniczyłem w tym konkursie (moja prezentacja projektu jest do obejrzenia na Behance), ale po werdykcie czuję lekkie zniesmaczenie, pewnie nie ja jeden. Jednak zanim wyjaśnię dlaczego i zaprezentuję nagrodzonych pozwolę sobie na mały wstęp o regulaminie, przyda się do weryfikacji zaprezentowanych prac.
” REGULAMIN MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU NA IDENTYFIKACJĘ WIZUALNĄ CENTRUM SPOTKANIA KULTUR
W LUBLINIE
I. ORGANIZATOR I PRZEDMIOT KONKURSU
2. Celem konkursu jest wybór projektu logo CSK, opartego na znaku graficznym oraz logotypie, który powinien spełniać następujące założenia:
a) być oryginalny, tzn. nie może być kopią lub bezpośrednim nawiązaniem do żadnego istniejącego i chronionego prawnie znaku graficznego,”
W moim rozumieniu tego punktu chodzi o pracę oryginalną, robioną na ten konkurs, nieinspirowaną i nie będącą plagiatem. Zasadą konkursów jest przesyłanie prac zrobionych na konkurs, nieupublicznionych. Wiem, że na takich konkursach pojawiają się też tzw. odrzuty z innych okazji, ale zasadą naczelną jest nieupublicznienie pracy przed konkursem. Chodzi zatem o oryginalność pracy a nie oryginalność koncepcji. Może źle to rozumiem, ale praca już upubliczniona przestaje być oryginalna w tym kontekście i nie powinna być dopuszczona do konkursu. Oczywiście można odczytać słowo „oryginalnie” jako odnoszące się do waloru samej pracy, co ułatwia poniekąd wytłumaczenie dopuszczenia do konkursu a i późniejszy werdykt. Niestety jak dotąd nie spotkałem się z taką sytuacją by praca na konkurs, na projekt logo dla firmy czy instytucji, była pracą upublicznioną i nagrodzoną na innym konkursie.
„b) powinien nawiązywać do idei spotkania i dialogu kultur oraz do misji CSK jako instytucji międzykulturowej o najwyższym poziomie artystycznym, otwartej na dialog społeczny, współpracującej ze środowiskiem naukowym i biznesowym oraz zaangażowanej w inicjowanie projektów artystycznych, których syntetyczny opis – w tym brief projektowy – znajduje się od daty ogłoszenia konkursu na stronie www.spotkaniakultur.com,”
Wytłuściłem to, na co Organizator kładł nacisk, niestety jury chyba nie bardzo przejmowało się tym właśnie zapisem regulaminu, jak i briefem. Zacytuję tu jeszcze ten brief, jego końcowe podsumowanie z wytłuszczeniem tego czego nie wzięto w ocenie końcowej pod uwagę:
„Docelowo, CSK to zatem coś więcej niż instytucja kultury. Więcej niż Centrum – to Spotkania Kultur. Dlatego też projektując logo należy unikać graficznego przetworzenia wyłącznie akronimu CSK ani też samego słowa „Centrum”. Logo powinno być na tyle elastyczne (otwarte, modułowe, kompatybilne), by móc z powodzeniem identyfikować przeróżne inicjatywy (modalności) Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, które – choć komunikujące się w różnych stylistykach branżowych – cechować będzie spójność.”
Wróćmy do regulaminu:
„d) projektując logo należy unikać graficznego przetworzenia wyłącznie akronimu CSK ani też samego słowa „Centrum”,„
Unikanie odniesienia do nazwy mamy i w regulaminie, i w briefie, a jednak część uczestników chyba tego nie czytała, a i wysokie jury też niekoniecznie respektowało.
„f) identyfikować przeróżne inicjatywy Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, komunikujące się w różnych stylistykach branżowych”
To stwierdzenie z regulaminu jest również umieszczone w briefie (patrz cytowany fragment wyżej).
„3. Oceny prac dokona powołana przez Organizatora Komisja Konkursowa w następującym składzie:
Przewodniczący Jury: Peddy Mergui – projektant, wykładowca akademicki Członkowie Jury w kolejności alfabetycznej:
Piotr Franaszek – Dyrektor CSK, twórca marki „Lubelskie. Smakuj życie!”
Dr hab. Dawid Korzekwa – projektant, Prezes STGU
Jarosław Koziara – artysta plastyk, UMCS w Lublinie
Dr Justyna Kucharczyk – projektantka, ASP w Katowicach
Agata ENDO Nowicka – artystka, ilustratorka, Zarząd STGU
Dr Sławomir Plewko – projektant, Kontrastudio”
Preselekcja
Na konkurs nadesłano z kraju i zagranicy prawie 300 projektów i jury zastosowało preselekcję. Dziwną preselekcję, jeśli patrzeć na zaprezentowane przez CSK na stronie Facebooka prace. Każdy z jurorów rekomendował 10 projektów, co teoretycznie daje, przy 7 jurorach, zbiór w granicach 7-70 projektów. Zaprezentowanych, na wspomnianej stronie fajsbookowej CSK, jest 25, w tym nagrodzone, bo być w tym wyborze musiały.
I tu widać, że zasadne jest pytanie o dziwaczność tej preselekcji, w której ewidentnie są prace, których być w niej nie powinno. Raz z powodu naruszenia paragrafu I pkt 2d, dwa – nawiązań do znaków już istniejących, takie mam wrażenie. Nie tylko ja zresztą mam ten dylemat dziwności preselekcji, pojawia się on również w komentarzach, z sugestią iż taka preselekcja umożliwia wytłumaczenie wyboru laureatów. Dziwne. Prezentacja Facebooku warta obejrzenia nie tylko z racji większego formatu znaków, ale, przede wszystkim, poczytania zarzutów merytorycznych do Organizatora i jury w komentarzach.
Dla uzupełnienia obrazu poprosiłem, na swoim fanpejdżu, o podsyłanie prac zgłoszonych na konkurs. Otrzymane projekty, dodając swoją propozycję znaku, przy zachowaniu zasady anonimowości, jak w preselekcji, prezentuję poniżej.
Oczywistą rzeczą jest, że oglądając prezentowane wyżej 32 znaki w takiej formie mamy sporo uboższy ogląd owych projektów niż jury oglądające całe prezentacje. Zatem nie znamy w wielu przypadkach jak znak się rozwija, staje się modularny. Choć warto tu skonstatować nadmierną ilość znaków odwołujących się do akronimu CSK (wbrew regulaminowi) i wtórnych zabaw z architekturą budynku. Warto również zauważyć iż tych zgodnych z zapisem regulaminu, a więc odwołujących się do idei CSK, a nie formy jego siedziby czy akronimu, jest tu niewiele. Problem jest jednak zdecydowanie poważniejszy. Z jednej strony mamy nierespektowanie przez jury regulaminu i briefu, z drugiej strony brak etyki projektanckiej i pozbawienie organizatora prawa do pierwszego upublicznienia pracy, co mu się należy jak psu buda.
A teraz przejdźmy do nagród.
„VI. NAGRODY
1. Komisja Konkursowa dokona wyboru 3 zwycięskich prac.
2. Autorzy zwycięskich prac otrzymają nagrody pieniężne w wysokości:
a) za I miejsce: nagroda główna 15000 PLN brutto
b) za II miejsce: 8500 PLN brutto
c) za III miejsce: 5000 PLN brutto”
Cytuję informację prasową CSK:
„I miejsce – 15 000 PLN – Agata Wrześniewska (Lublin)
II miejsce – 8 500 PLN – Paweł Miszewski (Warszawa)
III miejsce – 5 000 PLN – Robert Król (Kraków)”
Zespół CSK postanowił dodatkowo przyznać dwa wyróżnienia po 1 tys zł dla logo projektu Pawła Hadriana i Tomasza Kwiatkowskiego. Zaskakujące nieco jest kolejne wyróżnienie dla zdobywcy drugiego miejsca. Tym bardziej iż projekt ewidentnie nawiązuje do akronimu, którego nie należało używać. Same dziwy.
W tym samym Dzienniku Wschodnim mamy kolejną ciekawą informację:
Gratuluję zatem, choć uczucia po werdykcie mam mieszane, przyznaję. Zastrzeżenie budzi preselekcja i wybór nagrodzonych. Kolejna sprawa to sam znak nagrodzony, tu mamy chyba problem etyczno-prawny, bo czytam na stronie fejsbookowej CSK takie komentarze:
Odpowiedź zacytuję za Dziennikiem Wschodnim:
Ciekawe na jaki zapis, w tymże regulaminie, można się powołać twierdząc, że dopuszczał? Bartosz Wójcik, przypomnę, odpowiadał za przyjmowanie prac i ich anonimizowanie. Było to więc pierwsze sito, przez które ta upubliczniona praca przejść nie powinna. Dlaczego? Nagrodzona praca to praca licencjacka z roku 2014. Znak był upubliczniony już rok temu na „4th International Biennial Competition LOGO 2014 Banská Bystrica” i w kategorii „studenci” zdobył 3 miejsce. Poniżej zrzut ekranu z tej nagrodzonej w Brnie prezentacji.
ASP w Krakowie pochwaliło się tym w czerwcu 2014, na swojej stronie wfp.asp.krakow.pl.
Wynika z tego fakt bezsporny znak był znany, jak i jego autorka, rok przed ogłoszeniem międzynarodowego konkursu. Mamy tu chyba niezły pasztet. Autorka miała oczywiście prawo wysłać projekt na konkurs, jednak powinno zadziałać sito, o którym pisałem wyżej. Tym bardziej, że owa praca powstawała we współpracy z CSK (takie informacje do mnie dotarły), a zatem i sekretarz konkursu i 1 członek jury mogli ją znać. Co prawda na tę sugestię usłyszałem od organizatora iż „CSK powstało dopiero w grudniu 2014”, ale w takim wypadku potwierdza to tylko współpracę Autorki z CSK, bo na pokazanej wyżej pracy, pokazanej w czerwcu 2014 r. w Brnie, jest jak byk pełna nazwa jeszcze niepowstałej wtedy instytucji. No chyba, że Autorka wróżką jest.
Komentarz na stronie CSK na FB
Wywołałem dwa ważne, jak sądzę problemy – z jednej strony nierespektowanie przez jury konkursu jego regulaminu i briefu, z drugiej strony brak etyki projektanckiej – poddaję je pod rozwagę organizatorom, członkom jury, projektantom i szczególnie STGU.
INFORMACJA z dn. 28.07.2015
Jest oświadczenie CSK w sprawie głównej nagrody. Stało się gorzej niż można było sądzić, do realizacji idzie druga nagroda. Z deszcze pod rynnę. Artykułowane wyżej, jak i na forach, błędy jury nie były w ogóle rozpatrywane, a w II nagrodzie mamy nawiązanie do akronimu. Szkoda, że organizator i jury nie uderzyli się w piersi.
Podobne artykuły
identyfikacja konkurs logo Lublin
Tagi: Agata Wrześniewska CSK identyfikacja jury konkurs logo Lublin regulamin
komentarzy 12
Rozwiązanie jest jedno – dyskwalifikacja zwycięskiej pracy z powodów formalnych i powtórzenie konkursu z nowym jury.
Jednak szczerze wątpię, by organizator miał tyle odwagi.
Aspagio, 1/ teoretycznie możliwe, 2/ nie wierzę, 3/ złe wrażenie zostanie, 4/ satysfakcja dla uczestników żadna
Twój ostatni akapit, Andrzeju jest podsumowaniem tego o czym piszę już od dawna na różnych forach.
W Polsce tzw. „jury” ma za nic wytyczne, regulaminy, briefy … jest to ich wyłącznie subiektywne odczucie. Niestety STGU przykłada do tego rękę … (jakiś czas temu wypisałem się z tej instytucji).
Przykładem niech tu będzie konkurs na logo Dworca centralnego gdzie w regulaminie był zapis że ma się odnosić do charakterystycznej bryły budynku – a co wygrało? Oklepany, unikany przez projektantów symbol przystanku na linii komunikacyjnej :(, miał bym jeszcze parę przykładów …
o ile Dworzec był konkursem krajowym i można to jakoś przeboleć, o tyle ten konkurs był międzynarodowy i należało zachować międzynarodowe standardy, dmuchać na zimne. Wyszło co wyszło i główny juror może czuć się nieco niekomfortowo o ile czyta odgłosy.
Brak odpowiedzialności i szacunku dla uczestników konkursu, totalna dziecinada.
Uczestnik konkursu poświęca swój czas (praca pana Andrzeja to raczej nie godziny lecz dni) a komisja ma to wszystko w dupie. Ręce opadają.
tu raczej chodzi o trzymanie się reguł gry. jeśli grasz, to zdajesz sobie sprawę z ewentualnej przegranej, gorzej jeśli przegrywasz na końcu w zupełnie inną grę niż zaczynałeś, bo ktoś zapomniał w co gramy.
Zwycięskie logo całkiem ciekawe, choć przypomina nieco logo Casa da musica z pracowni Sagmeister & Walsh: http://www.sagmeisterwalsh.com/work/project/casa-da-musica-identity/
Sposób w jaki zostało wybrane … eh… szkoda gadać… :(
Druga nagroda jest plagiatem górnej części już istniejącego logo „Kurs na kulturę”. Przy takiej samej wysokości jest prawie identyczne (grubości linii, proporcje), nieco szersze, jak przypuszczam żeby pasowało do wizualizacji budynku.
dlaczego szef jury przyjechal z Izraela
przeciez mozna zaprosic z polski francji…grecji…hiszpnii… pieniadze sa z UE przeciez…
poza tym trzeba to wszystko anulowac, bo 3 nagrodzone „dziela” to BARDZO OGOLNE LOGO
nie sa oryginalne, ani dowcipne, ani „specyficzne”
wyrazajace wlasnie lubelski „duch” kultury.
jolanta, a jakie znaczenie ma skąd przyjechał i co do tego mają pieniądze z UE? Argument, jaki wysupłałaś by anulować konkurs, o ogólności logo, jest przyznam powalający, szczególnie po takim czasie od rozstrzygnięcia :) A czym się objawia ten „lubelski „duch” kultury” ?
Ciekaw jestem, jak to sie wszystko skonczy i jak z tego fopa wybrną organizatorzy. Zgadzam sie z Tobą, ze jest to spore nadużycie regulaminu i to przez samych organizatorów. Ale obawiam sie, ze sprawa skończy sie jak zwykle :(