trochę nowości cz. 2

29 lutego 2016

Słowacja zaprezentowała logo swojej prezydencji w UE w 2016 r. Niestety na razie pokazano  tylko logo. Znak bez zadęcia, skomponowany z diakrytyków słowackich, sprawia bardzo przyjazne wrażenie.

Słowacja 2016 logo prezydencji

Więcej można poczytać na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych Słowacji

O innych prezydencyjnych znakach pisałem tu:  Logo prezydencji czeskiej w UE, Prezydencja Litwy 2013, Irlandia 2013, Szwedzka kulka, S prezydencja pl, Logo prezydencji.

Nowe regionalne logo Salzburger Land, czyli zabawa z ręczną pisanką. W sumie sympatyczny efekt.

Salzburg Land logo
Więcej na  www.font.cz

Słowackie Uherské Hradiště ma nowe logo. Autorami są Libor Jelínek i Jan Šlégr. Ładny sygnet, rodem z kaligrafii. I nawet nie przeszkadza, że  motyw serca ograno już tysiące razy. Sympatyczne.

Uherske Hradiste logoUherske Hradiste
więcej na www.font.cz

I na koniec nieco z innej beczki – ciekawe rozwiązana identyfikacja Sydney Opera House. Projekt Interbrand we współpracy z ColliderStudio Laurenz Brunner.

Sydney Opera HouseSydney Opera House typografia

Więcej na www.underconsideration.com


trochę nowości cz. 1

27 lutego 2016

Kilka ciekawych nowości styczniowych. Dzisiaj część pierwsza.

Rzym. jako kandydat do organizacji  igrzysk olimpijskich w roku 2024, przedstawił swoje logo. I tak jak Paryż, o którym możecie przeczytać tu – Paryż 2024 czyli ♃, postawił na najbardziej znany zabytek miasta, czyli Koloseum. Widać w tym roku taki trend. Mówiąc szczerze szału nie ma i mnie się osobiście nie podoba. Porównanie z Paryżem niestety pokazuje słabość tego znaku.

Rzym 2024 logo

Więcej na stronie www.logo-designer.co

Zaskakujące. Etiopia, najbiedniejszy kraj Afryki, dotknięty wieloletnią suszą i napływem emigrantów, zaprezentowała  nowe logo turystyczne kraju. Trochę dziwne liternictwo i mam wrażenie jego pewnej niespójności, litery H i A wydają się być z innej bajki.

Etiopia - logo turystyczne
Więcej na stronie www.designtagebuch.de

Czeski Rýmařov zaprezentował swoje nowe nowe logo miejskie. Autorem znaku jest Ondřej Šmerda. Autor uzasadnił, że zestawienie liter „Rý” jest w Czechach nietypowe, unikalne.

logo Rýmařov

Więcej na stronie www.font.cz

Jutro część druga nowości stycznia.


intrygujące Drezno

17 lutego 2016

Bardzo ciekawy i intrygujący pomysł na promocję miasta, za pomocą zabytków, można obejrzeć na stronie www.logodesignlove.com. W sumie rzecz cała sprowadza się do prezentacji zabytku poprzez fragment jego planu architektonicznego w kształcie litery D, inicjału Drezna. Takie ujęcie, przy ograniczeniu się praktycznie do bieli i czerni, doskonale przyciąga uwagę.

promocja Drezna

lub bezpośrednio na stronie Dresden eDition .

Dresden eDition

Projekt zrealizowała agencja kreatywna Avantgarde.

Jest także sklep z gadżetami, spory wybór – www.stadtladen-dresden.de

Świetny pomysł i świetna realizacja.


nowy trend

16 lutego 2016

Miasto Haga ma nowy, kolejny znak promocyjny.

„Logo opracowano w ramach projektu Branding Miasta Haga 2020. Wszystkie przedsiębiorstwa, instytucje i organizacje działające na rynku chcące promować Hagę mogą z niego skorzystać. Ten znak nie zastępuje oficjalnego logo miasta.” www.underconsideration.com

 nowe logo promocyjne Hagi

Projektanci: Dayna Casey, Rogier Rosema, Annebel Schipper, Inês da Costa, Menno de Bruijn, Floris Schrama, Eveline Veldt, Theo-Bert Pot, i Joost Dekker

Zespół dziewięciu projektantów z Royal Academy of Art w Hadze zaproponował dość nietypowe podejście do tematu, tworząc znak wyłącznie literniczy, złożony z dwu krojów: szeryfowego i jednoelementowego. Jest w tym jakaś przewrotna idea i znak na pewno jest charakterystyczny.

Czy to dobry kierunek? Nie wiem. Wiem za to, że na pewno znajdzie naśladowców w obszarze znaków miejskich.

Zajrzyjcie na stronę projektu – www.brandthehague.nl


zabić kolorem

14 lutego 2016

Jak zabić znak kolorem? Proste – dobierając nijakie barwy, które nawet symbolicznie trudno ugryźć bez objaśnienia, a ich łączne odbieranie przynosi wrażenie zabrudzenia, utytłania i co za tym idzie ni krztyny skojarzeń pozytywnych. Sądziłem, że ta prosta zależność jest powszechnie znana projektantom, ale właśnie zostałem wyprowadzony z błędu.

„Agencja reklamowa Cumulus przygotowała dla Instytutu Agrofizyki Polskiej Akademii Nauk (PAN) nowy system identyfikacji wizualnej. Zaprojektowane nowe logo Instytutu Agrofizyki Polskiej Akademii Nauk składa się z sygnetu (trójramiennej, trójkolorowej gwiazdy) oraz logotypu.” za www.wirtualnemedia.pl

logo IA PAN

Przesadzam? Chyba nie za wiele. Do tego nijakiego zestawu kolorystycznego dodano równie „przemyślany” logotyp, z kompletnie nie przemyślanymi światłami międzyliterowymi. W sumie, moje pierwsze wrażenie, mamy powrót do zgrzebnej soc rzeczywistości, choć wtedy siadanie i brudzenie kolorów było efektem kiepskiego druku i papieru, a nie efektem pracy projektanta. A i dbałość o czytelność logotypu była zdecydowanie większa, niż tu. O czytelności tych liter, przy zmniejszeniu, aż hatko gadać.

IA-PAN-2I jeszcze taki krótki cytat:

„Sygnet symbolicznie ma nawiązywać do zakresu zainteresowań badawczych Instytutu. Trzy ramiona gwiazdy przedstawiają umownie kontinuum gleba-roślina-atmosfera.”

„może też przypominać graficzne przedstawienie orbitali molekularnych”

No skoro orbitali, to mnie pozostaje kontinuum z glebą, mercedes to to nie jest.

Więcej o znaku przeczytacie na www.wirtualnemedia.pl


pora na pora

13 lutego 2016

Regionalne poszukiwania własnej atrakcyjności wizualnej przybierają czasem dość ryzykowne formy. Jak widać na fotce, z Targów Regionów i Produktów Turystycznych TOUR SALON w Poznaniu, Piotrków postanowił się lansować maskotką warzywną… pora. Ki diabeł? Por jako magnes przyciągający turystów? A to feler, westchnął seler. Pewnie komuś się tak wygibaśnie skojarzyło pora-por.  Wygibaśnie jest i tylko tyle.

por dla PiotrkowaFotka ze strony Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Łódzkiego na Facebook – jest więcej fotek

No to nie pozostaje mi nic innego, jak czekać na seler et consortes.

PS a może to jakaś ukryta aluzja do wszystkich Piotrów?


zrozumieć Kraków

12 lutego 2016

Próbuję zrozumieć Kraków, a właściwie, konkretnie mówiąc, ogłoszony właśnie konkurs na nowe znaki miejskich spółek Krakowa.

Jest w tym konkursie coś dziwnego i na mój gust nielogicznego. Ale o tym później. Przyjrzyjmy się na początek głównym znakom miasta Krakowa. Oczywiście jest herb miasta, jako znak urzędowy.

herb Krakowa

Kolejny znak, to już znak promocyjny.

logo promocyjne Krakowa

A że, ponoć, od przybytku głowa nie boli jest jeszcze kolejny – „znak towarowy Gminy Miejskiej Kraków”. Jak zwał, tak zwał, również jest to znak promocyjny.

znak towarowy gminy miejskiej Kraków

Przejdźmy teraz do zapisów konkursowego regulaminu.

㤠2 Przedmiot Konkursu

1.Celem Konkursu jest wyłonienie projektu przedstawiającego Grupę logotypów dla 7 miejskich jednostek organizacyjnych w Krakowie, tj. Zarządu Infrastruktury Sportowej (ZIS), Zarządu Budynków Komunalnych (ZBK), Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT), Zarządu Cmentarzy Komunalnych (ZCK), Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (MOPS), Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień (MCPU), Zarządu Zieleni Miejskiej (ZZM). Przedmiot działalności mjo przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.”

Chodzi o te znaki.

znaki spółek miejskich Krakowa

I dalej czytam:

2.Charakter Grupy logotypów mjo:

2.1.powinna być spójna i identyfikowalna z Miastem, tj. wywodzić się ze znaku towarowego Gminy Miejskiej Kraków, natomiast nie może być z nim tożsama;”

Biorąc rzecz całą  na logikę spodziewałem się, iż wymóg nawiązania do istniejącego znaku będzie tyczył herbu miasta, bo to znak właściciela owych spółek, nie na darmo zwanych miejskimi. W Słupsku to rozumieją. Aliści organizator z miasta Krakowa sprawił mi siurpryzę i chce by nowe znaki spółek miejskich nawiązywały do… „znaku towarowego Gminy Miejskiej Kraków”, czyli znaku promocyjnego. Sensu w tym nie widzę, niestety. Może to efekt innego patrzenia na sprawę, na tej mazowieckiej równinie.

Jak by na to nie patrzeć spodziewam się niezłego pasztetu. Bo raz, że owo nawiązanie do tego „znaku towarowego Gminy Miejskiej Kraków”  będzie bardzo trudne, z racji jego stylistyki. A dwa – diabełek do uszu szepce – unieważnią, unieważnią, i chichocze radośnie. Prac pewnie będzie sporo bo:

„Dla zwycięzcy przewidziano nagrodę w wysokości 40 000 złotych (brutto)”

Regulamin tego konkursu, wraz z załącznikami, znajduje się na stronie BIP.


olimpijski pech

11 lutego 2016

Dopiero co ucichła burza, z posądzeniem o plagiat, wokół logo Olimpiady w Tokio 2020. Przypomnę chodzi o ten znak poniżej, po lewej. Tokio 2020 vs Theatre de Liege.

Tokio 2020 vs Theatre de Liege

A dziś mamy kolejne posądzenie o plagiat, tym razem chodzi o właśnie zaprezentowany znak Olimpiady w Paryżu 2024. Paryż 2024 vs 4 Global.

Paryż 2024 vs 4 Global

Za opracowanie koncepcji znaku dla Francuzów odpowiedzialna była firma Dragon Rouge. Jej dyrektor Kheireddine Sidhoum został zapytany przez magazyn „GQ” o uderzające podobieństwo obu znaków. Sprawą był mocno zaskoczony. – Wystraszyliście mnie – przyznał, gdy pokazano mu znak firmy z Londynu.” (http://www.tvn24.pl)

Olimpijski pech. Coś czuję, że z takimi posądzeniami będziemy mieli do czynienia coraz częściej.


Paryż 2024 czyli ♃

10 lutego 2016

Wybrano logo kandydatury Paryża do organizacji olimpiady w roku 2024. Trzeba przyznać znak prosty i ładny. Jak określono to w oficjalnej informacji prasowej – „znak dynamiczny, charakterystyczny, estetyczny i symboliczny”.

logo Paris 2024

Projekt jest autorstwa Agence Dragon Rouge i symbolizuje jednocześnie wieżę Eiffla oraz cyfrę 24. Co jednak ciekawsze kształtem nawiązuje do astrologicznego symbolu Jowisza/Zeusa. W związku z tym nawiązaniem astrologicznym twórcom udało się wykorzystać do promocji  kod klawiaturowy Alt+2643, po wstukaniu którego otrzymamy ich znak  – ♃ . Choć muszę przyznać, że mnie, tutaj na blogu, wyskakuje po wklepaniu kodu S.

Więcej o znaku możecie poczytać, po francusku, na stronie www.grapheine.com