ochrona koloru

9 marca 2015

Dostałem na mail info „Masz firmę? Zapłacisz 550 zł za rejestrację koloru w logo!”, to tytuł artykułu z  internetowego wydania „gazety” FAKT. Czytam i oczom nie wierzę, bo wychodzi mi jakaś piramidalna bzdura.

„Ko­lej­ny chory po­mysł unij­nych urzęd­ni­ków. Chcesz opa­ten­to­wać logo swo­jej firmy? Mu­sisz za­pła­cić 550 zł od każ­de­go ko­lo­ru w szyl­dzie two­jej firmy. Mało tego, za 550 zł opa­ten­tu­jesz wów­czas tylko jeden od­cień sza­ro­ści, bo pa­tent do­ty­czy tylko czar­no-bia­łych zna­ków. Jeśli więc Twój znak to­wa­ro­wy ma np. 4 od­cie­nie to szy­kuj się na wy­da­tek rzędu 2200 zł!”

„Jeśli chcemy, by nasze kolorowe logo było w pełni chronione, za każdy z odcieni innych, niż czerń i biel będziemy musieli zapłacić dodatkowe 550 złotych!”

Różne już cuda-wianki bywały, vide ślimak=ryba, ale żeby taki patent?! 550,- zł mnożone przez każdy kolor w znaku? Będą liczyć wg CMYK, czy według odcieni, w końcu np. między czernią a bielą mamy sporo tych odcieni szarości.

Łapię za telefon, bo najlepiej takie sprawy sprawdzać u źródeł. Dzwonię do Pani rzecznik patentowej Joanny Kluczewskiej-Strojny i co wychodzi? Że to kompletna bzdura. Autor tego njusa, ARŻ, ma widać problemy z rozumieniem przeczytanych informacji i wyszedł horrendalno-sensacyjny bzdet njusowy.

A sprawa wygląda prosto jak cepem walił. Opłata za ochronę znaku wygląda tak:

Za wersję czarno-białą płacimy 550,-
Za wersję kolorową także płacimy 550,- (jedno zestawienie kolorystyczne, niezależnie od ilości kolorów)
W sumie 1100,- (o ile chcemy rejestrować obie wersje)

Jedyna sytuacja kiedy zapłacimy więcej dotyczy znaku w kilku wersjach kolorystycznych, bo za każdy taki zestaw trzeba wnieść opłatę.

Tak nam robią „dziennikarze” wodę z mózgu.


literki urodzinowe

8 marca 2015

Z okazji urodzin mojej Żony wpadłem na pomysł kolejnego krojenia literek, dla Niej. I tymiż literkami, ułożonymi w kształt imienia, składam Mojej Ukochanej Żonie Najlepsze Życzenia Urodzinowe – Niech się darzy!

krój Danuta, proj. alw

Inspiracja do tego zestawu literniczego wyszła z… nut, bo w końcu Da_nuta, a nuty mają tłustości i cienizny… kombinowałem dalej. Miał to być, w zamyśle, zestaw inicjałowych wersalików. Miał być, ale się nieco z rozpędu rozrósł, o litery małe. A jakby tego mało doszły litery wariantowe w niektórych przypadkach. Szkic roboczy poniżej.

krój Danuta, proj. alw
© Andrzej-Ludwik Włoszczyński 2015

krój Danuta, proj. alw
© Andrzej-Ludwik Włoszczyński 2015

Litery są raczej do eksponowania w dużej wielkości, z racji ogromnej różnicy między elementami pełnymi a liniowymi.

krój Danuta, proj.alw
© Andrzej-Ludwik Włoszczyński 2015

Inne moje „rodzinne” kroje: Anisfera, Filip i Agnes


zaskoczenie symboliką

6 marca 2015

Dominikanie na 800 lecie z nową identyfikacją. Ale, hm… opisem symboliki koloru jestem nieco zaskoczony:

” Kolor szary wyraża to, co sprawia, że Zakon jest widzialny: całą jego strukturę, ludzi, instytucję. Pomarańczowy natomiast odwrotnie: coś nieuchwytnego, niewidzialnego, charyzmatycznego właśnie, bardziej nawet zapach niż kolor…”

Szary to wtapianie się w tło, pomarańcz i niewidzialność jakoś mi się kłóci.

dominikanie 800 lat logo

Niestety w informacji brak autora znaku i identyfikacji wizualnej.

Krzyż zakonu dominikanów.

krzyż zakonu dominikanów

Więcej: dominikanie.pl


„rola dla świata”

5 marca 2015

KGHM Polska Miedź to potentat w przemyśle wydobywania i przetwórstwa miedzi i srebra na skalę światową. Dopiero co chcieli wyciąć ze znaku „Polska Miedź”, a teraz zaprezentowali nowe logo korporacyjne.

KGHM Polska Miedź nowe logo

Zaprezentowali i trochę mnie zaskoczyli, symboliką, a raczej tym co do tej symboliki wpisali:

„Trójbarwny, czarno-biało-brunatny minerał (symbolizujący wiedzę, współdziałanie i rolę dla świata) jest od niedawna nowym graficznym znakiem rozpoznawczym KGHM Polska Miedź, która przyjęła nową globalną strategię i wspólne dla spólek całej grupy zasady identyfikacji korporacyjnej.”

Symbolizować „rolę dla świata”, to brzmi równie dumnie, co durnie.

Może ktoś wie coś o projektancie znaku? Dajcie znać.

Więcej: m.nettg.pl, kghm.com


Charleroi vs Turku

2 marca 2015

Dwa miasta i ich nowe znaki miejskie. Całkowicie inne podejście do miejskiej identyfikacji wizualnej. Charleroi vs Turku. W obu wypadkach jest to identyfikacja wizualna miasta, a co za tym idzie pełniąca rolę tak promocyjną, jak oficjalną.

Charleroi
Charleroi największe miasto regionu belgijskiej Wallonii wprowadza nowe corporate identity  dla działań promocyjnych i oficjalnych. Nowym symbolem graficznej tożsamości miasta Charleroi będzie „C” z nieco nietypowym kształtem korony, odnoszącym się do topografii miasta. Projekt przygotowała agencja Pam & Jenny i obejmuje on wszystkie pola komunikacji, od papierów firmowych, druków reklamowych, po stronę internetową miasta. Koszt przebudowy miejskiego corporate identity wynosi  48000 euro.

znak Charleroiidentyfikacja wizualna Charleroiidentyfikacja wizualna Charleroi

Zastąpienie herbu miejskiego jest nieco dziwne, patrząc na to z punktu widzenia dobrych praktyk, przykłady Amsterdamu, czyli budowania nowego znaku miejskiego z odwołaniem się do herbu, godła heraldycznego. Z drugiej strony, to zastąpienie herbu ma też atut nie do przecenienia, w stosunku do rozbudowanego herbu, minimalistyczny, ale bardzo mocny przekaz i łatwość zapamiętania nieporównywalnie większą niż dość skomplikowany herb. Na to ostatnie zdanie pewnie skrzywią się heraldycy.

Nowy design będzie wprowadzany sukcesywnie.

„Zastosowanie systemu będzie stopniowe; nie ma mowy o wyrzucaniu wszystkich koperty i innych druków. Stary układ zostanie zastąpiony przez nowy sukcesywnie, więc druk nie będzie generował dodatkowych kosztów z budżetu miasta”

Więcej: www.designtagebuch.de, charleroi.be

Turku
Turku, stolica regionu Varsinais-Suomi w Finlandii, a do 1809 stolica kraju. Nowy znak miejski, a właściwie modernizację herbu przygotowała agencja Satumaa. Znak będzie stosowany tak dla celów oficjalnych oraz promocji miasta.

nowy znak Turku/Abo

Logotyp jest dwujęzyczny – fińska nazwy miasta Turku i szwedzka Abo. Niestety brak wizualizacji zastosowań.

I tutaj mamy diametralnie różne podejście do znaku, niż w Charleroi. Nowy znak Turku jest zmodernizowaną wersją monochromatyczną herbu miasta. Jednak tu, w przeciwieństwie do przywoływanego wyżej Amsterdamu, mamy pełny herb miasta . O ile w Amsterdamie sprowadzono znak do minimum formy, tu tylko niewielkie uproszczenia herbu i monochromatyczność.

Więcej: www.turku.fi