na Nowy Rok

31 grudnia 2013

Wszystkim, wszystkiego, z pięknymi widokami, na kolejne wszystko!

Szczęśliwego Nowego Roku 2014!

happy NY 2014

Bądź człowiekiem, fajerwerki tylko w kreacji!


podsumowanie roku

29 grudnia 2013

Zgodnie z tradycją, nie wiem czyją, ale na pewno świecką, czas na podsumowanie roku, jeszcze bieżącego. Podsumowanie to zadanie matematyczne, proste, już bez niewiadomych i ułomków, bo kilku się zsumowało do zera.

podsumowanie roku 2013

Co by nie mówić wynik jest oczywisty i mówi sam za siebie – 2013 był rokiem minimalizmu. Kolejny rok, już na starcie, obiecuje wzrost +1.

Więc, Do Siego, Nowego, Roku, 2014, Wszystkim Czytelnikom 🙂


choinkowe książki

27 grudnia 2013

Tradycja świątecznych prezentów zawsze miała, przynajmniej u mnie w domu, znaczący bo książkowy wymiar. Zawsze był to okres cieszenia się z książkowych prezentów spod choinki i co za tym idzie okres intensywnego czytelnictwa, tychże, ale też odrabiania innych zaległości czytelniczych przy okazji.

W tym roku  dostałem dwie bardzo interesujące pozycje, literkowe. Jedną dopiero co wydaną i drugą nieco już archiwalną, z roku 2010, choć w niczym jej ten termin „archiwalna” nie szkodzi, jedynie uświadamia iż książka już jest trudno dostępna.

Obie pozycje warte są uwagi i bardzo przydatne na projektanckiej półce. Obie pozwalają na czytanie od dowolnego miejsca, bez straty jakiegoś wątku głównego, co jest w tym wypadku ogromną zaletą i jednocześnie magnesem przyciągający do częstszego zaglądania. Polecam więc obie, tym bardziej, że doskonale się uzupełniają.

Jak projektować kroje pisma. Od szkicu do ekranu
autorzy: Cristóbal Henestrosa, Laura Meseguer i José Scaglione

Jak projektować kroje pisma, wyd. d2d

Format: 160×240 mm, stron: 144, oprawa: miękka ze skrzydełkami. Wydawnictwo d2d
Cena u wydawcy: 40 zł + koszt wysyłki

Nad wyraz skromna okładka skrywa bardzo interesujące treści, suto okraszone ilustracjami. Adam Twardoch tak pisze o książce na stronie wydawnictwa:

„Książka Jak projektować kroje pisma to rzetelnie i uważnie napisany poradnik dla tych, którzy pragną zmierzyć się z projektowaniem krojów i tworzeniem fontów. Również ci, którzy projektują logotypy, znaki firmowe czy wykonują pojedyncze napisy, znajdą tu wartościową wiedzę na temat budowy i ustawiania liter. Dla tych, którzy chcą się poważnie zabrać do projektowania krojów, ta książka jest doskonałym wstępem do dalszej nauki.

Zawarto tu porady dotyczące wszystkich aspektów tworzenia fontów – od koncepcji i organizacji projektu, przez kwestie czysto liternicze, aż po podstawy technologii, marketing i zagadnienia z zakresu prawa autorskiego. Jest to książka ze wszech miar współczesna i świetnie pasująca do polskich realiów.

Atutem tej pozycji są też zręczny przekład i staranna redakcja dokonana przez polskich fachowców w ścisłej współpracy z autorami. Praca nad tą książką była dla mnie wielką przyjemnością, chociaż problematyką projektowania pism drukarskich i tworzenia fontów zajmuję się od lat, pozwoliła mi odkryć jeszcze coś nowego.”

Pismo i typografia
autorzy: Andrew Haslam i Phil Baines

Pismo i typografia

Format: 215×255 mm, stron: 224, oprawa: miękka, wydana w 2010 przez Wydawnictwo Naukowe PWN

Cytat z okładki:

„Pismo i typografia zawiera informacje przydatne zarówno studentom, jak i profesjonalistom. Typografia to zapisywanie i porządkowanie języka stosowane w celu powielenia, czy to drukiem, czy metodami elektronicznymi. Książka pokazuje i omawia różne kroje i jest praktycznym poradnikiem używania pisma jako istotnego elementu projektu. Bogato ilustrowany tekst o przemyślanej strukturze wprowadza czytelnika we wszystkie aspekty tematu, od historii powstania alfabetu do wynalezienia ruchomych czcionek i stosowania współczesnych systemów cyfrowych. „

Miłego wertowania.


choinka i pod choinkę

19 grudnia 2013

Jako, że nastrój już przedświąteczny czas na stosowną kartkę, z choinką i życzeniami.

Merry Christmas

A przy okazji, pod tę choinkę można zrobić prezent, unikatowy, do kupienia ten jeden raz i ten jeden egzemplarz Orlego Domu.

księga Orli Dom - herb mały Orła Białego

136 stron, oprawa twarda, papier 200g, format 30×30 cm. Zajawkę tego co w środku znajdziesz tu http://www.orlidom.pl/…/orli-dom/moze-bedzie-ksiazka/898

Kontakt mailem na alw@post.pl


Paryż, Canberra et cetera

11 grudnia 2013

W obszarze znaków promocyjnych miast trwa dynamiczne zmienianie, raz na lepsze, raz na gorsze, ale ruch w interesie jest, nie tylko u nas. Prezentuję miejsko-regionalny sześciopak logo, ze świata.

Region Paryski  (Paris Region)

L’Agence Regionale de Développement économique zaprezentowała nowe logo promocyjne Regionu Paryskiego . Cel – zwiększenie atrakcyjności regionu, lepsze różnicowanie od konkurencji (Nowego Jorku, Londynu i Berlina). Info za designtagebuch.de.nowe logo Paris Region

Canberra

Stolica Australii ma nową identyfikację wizualną i logo. Więcej na stronie  brandcanberra.com.au.

nowe logo stolicy Australii Canberry

„The project aims to shift perceptions of Canberra and to encourage more people to engage with Canberra as a place to live, work, learn, visit and invest.”

Żródła: brandcanberra.com.au, designtagebuch.de, business.act.gov.au

Kansas City

Monogramowe, nowe logo miasta Kansas City, Missouri, USA. Więcej na  underconsideration.com.

nowe logo miasta Kansas City

Eindhoven

Nowa identyfikacja holenderskiego miasta Eindhoven. Więcej na underconsideration.com.

Nowa identyfikacja holenderskiego miasta Eindhoven

Nashua City

Nowe logo miasta Nashua, New Hampshire, USA

nowe logo Nashua

Port Amsterdam

Co prawda port to nie miasto i na dodatek info z maja, ale warto pokazać – Port Amsterdam. Więcej na underconsideration.com.

logo Port Amsterdam


rafy minimalizmu

9 grudnia 2013

Uniwersytet w Hanowerze zmienił w połowie 2013 r. swoją nazwę i co za tym idzie swoją identyfikację wizualną. Było tak.

stare logo Uniwersytetu w Hanowerze / Hochschule Hannover

Opracowanie nowej tożsamości dostała we wrześniu 2011 roku agencja anneandrea Markenschärfung Hanover & Design. Projektanci: Andrea Lueders i Anne Zilles. Projekt zaprezentowano publicznie w połowie tego roku. Foto za www.designtagebuch.de.

nowe logo Uniwersytetu w Hanowerze / Hochschule Hannovernowe corporate identity Uniwersytetu w Hanowerze / Hochschule Hannover
Po pierwsze, moim zdaniem, można było skrócić stary znak o zbędną literę F. Poszli w nieco inną stronę, wyeksponowania grubością i podkreśleniem litery H, od Hanower i Hochschule. I wszystko byłoby świetnie, ale…

Po drugie, w tymże roku 2011, w którym rozpoczęto prace nad nowym corporate identity Uniwersytetu w Hanowerze / Hochschule Hannover, powstała identyfikacja własna  norweskiej agencji projektowej Heydays, z  taką samą dużą, jednoelementową, literą H, z podkreślnikiem.

Heydays logoHeydays logoHeydays logo

No i chyba Uniwersytet ma problem, zrobiło się o jedno H za dużo. Czy sam kolor i grubość litery wystarczy?

Hochschule Hannover + Heydays logo

Czy mamy do czynienia z plagiatem? Trudno wyrokować, jak było, na pewno pokazuje to rafy minimalizmu, jak przy Dworcu Centralnym.


gwiazdka

8 grudnia 2013

Z  cyklu znaki czasu, czyli jak odróżnić naszą gwiazdkę, właściwą, od ich gwiazdki, niewłaściwej.

gwiazdka


rządzi młot

4 grudnia 2013

W 2006 roku projektowałem herb klubu piłkarskiego Górnik Łęczna. Ówczesny zarząd klubu chciał mieć znak godny Ekstraklasy. Po dość długich pracach nad znakiem ostatecznie przybrał on taką formę, jak poniżej.

herb klubu Górnik Łęczna

herb mały klubu Górnik ŁęcznaKibice oczywiście woleli stare logo z młotem, ale zarząd postawił na swoim i jakiś czas znak funkcjonował. Po aferach futbolowych klub znikł mi z pola widzenia, a i sam, przyznaję nie interesowałem się specjalnie co z moim znakiem dalej się dzieje. Zajrzałem, po 6 latach, na klubową stronę. Rządzi młot, tak ulubiony przez kibiców wcześniejszy znak klubowy.

logo Górnika Łęczna

Może i mają rację, młot, to młot, poręczne narzędzie.