njusy z 4 stron

30 listopada 2013

Njusy z czterech stron świata, z rodzynkiem przedświątecznym.

1/ Nowa marka dyskontowa Real,-, trochę wielkanocne klimaty

nowa marka własna Real,-
Zobacz więcej: unseremarken.real.de, designtagebuch.de

2/ Nowy Nixon Peabody, od Wolff-Olins, w stronę naszej gwiazdki policyjnej

nowe logo Nixon Peabody, od Wolff OlinsZobacz więcej: underconsideration.com

3/ Poręczny gadżet dla, grafika, pod choinkę – Fifty Three. Ładnie zrobiona strona produktu fiftythree.com,

Fifty Three - Digital stylus for Paper iPad app

Zobacz także:  fubiz.net

4/ Zmienność znaku? tylko czasem warto zapytać – po co?

zmnienny znak Czeskiej Akademii NaukAutor: Honza Dobeš. Zobacz więcej: www.font.cz, designiq.cz


Flughafen München

29 listopada 2013

Przy okazji prezentacji nowego logo portu lotniczego w Monachium (Flughafen München) zastanawiam się czy ten minimalizm znaku, to nie jest o jeden krok za daleko.

nowe logo lotniska w Monachium

Autor: Interbrand

Nowy znak ma stać się marką dachową, korporacyjną, dla  wszystkich usług Flughafen München GmbH oraz spółek wchodzących w skład Grupy .

nowe logo lotniska w Monachium, przykłady


trzy x kultura

24 listopada 2013

Trzy nowe znaki placówek kulturalnych na polskim firmamencie. Wszystkie trzy uciekające od stereotypu i tzw. nowoczesne, tylko czy, przy okazji, nie zgubiła się gdzieś ich tradycja, tożsamość,  na rzecz tej nowoczesności? Czy wszystko musi być nowoczesne?

1 A propos tematu znaków teatrów muzycznych – nowe logo Teatru Muzycznego w Poznaniu, nieco w klimacie elegijnym.

nowe logo Teatru Muzycznego w Poznaniustrona www Teatru Muzycznego w Poznaniu

A teraz dwie realizacje minimalistyczne, które przegapiłem a znalazłem na stronie brandingmonitor.pl.

2 Teatr Polski w Bielsku Białej zmienił logo.

stary i nowy znak Teatru Polskiego w Bielsku Białej

Na stronie www Teatru też nieco żałobnie, jak w Poznaniu. A znak chyba za wysoko podskoczył.

strona www Teatru Polskiego w Bielsku Białej

„Znak ma być rozpoznawalny, wyrazisty. Jego prostota i nowoczesność ma przełamywać stereotyp myślenia o teatrze, jako o tradycyjnej instytucji zobowiązującej do odpowiednio sformatowanego myślenia o sztuce, tradycji, kulturze.”

Czyli z jednego formatowania wpadamy w drugie…. Więcej na brandingmonitor.pl

3 Muzeum Historii Katowic, logo z konkursu

logo Muzeum Historii Katowic

Autorką nowego logo jest Pani Marzena Płaszczyca. Strona www Muzeum jak na razie po staremu i trochę się już z tej starości sypie.

zrzut ekranu strony www Muzeum Historii Katowic

Nie do końca niestety łapię myśl autora materiału na brandingmonitor.pl, który pisze coś takiego:

„Poprzednie logo było co najmniej przestarzałe i tendencyjne.

W czym ta tendencyjność się ma przejawiać? A zaraz po tym pisze jak gdyby nigdy nic:

„Niczym się nie wyróżniało, bo było zwykłym napisem, czasami łączonym jeszcze z okropnie skomplikowaną grafiką przedstawiającą miejscowe zabudowania.”

Ano właśnie i co tu kombinować z tą „tendencyjnością”. Więcej poczytacie i zobaczycie na brandingmonitor.pl


piktogramy Rio 2016

23 listopada 2013

Są już piktogramy Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Rio w 2016 r.

logo olimpiady i paraolimpiady Rio 2016

O logo olimpiady i paraolimpiady pisałem w 2011.

Szkice piktogramów olimpiady w Rio.

szkice piktogramu Rio 2016

Piktogramy Igrzysk Olimpijskich Rio 2016,

piktogramy olimpiady Rio 2016

piktogramy Igrzysk Paraolimpijskich Rio 2016.

piktogramy paraolimpiady Rio 2016

A takie piktogramy  były używane podczas Igrzysk Olimpijskich w XXI w.

Londyn 2012. Dwie wersje  piktogramów.

piktogramy Olimpiady London 2012

Igrzyska Olimpijskie w Pekinie 2008

piktogramy Igrzysk Olimpijskich Pekin 2008

Igrzyska Olimpijskie Ateny 2004

piktogramy Igrzysk Olimpijskich Ateny 2004Igrzyska Olimpijskie Sydney 2000.

piktogramy Igrzysk Olimpijskich Sydney 2000

Co nieco o ewolucji piktogramów olimpijskich, od 1964 do 2012, znajdziecie na creativerepository.com

I na koniec małe uzupełnienie, do Rio 2016, projekt olimpijskiego kroju pisma.

olimpijski krój pisma Rio 2016

Autor: Dalton Maag

Jedna z prezentacji olimpijskiego kroju pisma.

Polecam także drugi filmik, prezentujący  Font Rio 2016, niestety nie udało się go tu importować.

Źródła:
www.rio2016.org.br, imjustcreative.com, www.designboom.com, olympic-museum.de, www.tapook.com, www.creativereview.co.uk


KONin czyli Koń w…

21 listopada 2013

Nowe logo KONin, nie do przebicia. Mój kandydat, do miana Logo Namber Łan w 2014 r.
nowy znak promocyjny Konina

Projekt logo:  Fundacja Inicjatyw Menadżerskich z Lublina.

A teraz cytat z portalu lm.pl:

„Zgodnie z zarządzeniem prezydenta Józefa Nowickiego, logo ma być używane podczas uroczystości oraz wydarzeń kulturalnych, sportowych, edukacyjnych, czy rekreacyjnych, których organizatorem, współorganizatorem, albo patronem jest Konin.
Ponadto nowy znak graficzny powinien być wykorzystywany jako element dekoracyjny na upominkach i materiałach promocyjnych miasta oraz w miejskich publikacjach.”

W BIP można poczytać Zarządzenie prezydenta miasta. A na Facebooku ciekawą dyskusję o znaku i kulisach, na stronie Akcji Konin.

strona www Urzędu Miasta Konin z nowym logo

Mam wrażenie, że Konin za blisko Poznania, to się i napatrzyli na ten POZnan*. No i jest very gut, po polsku, niby, a z angielskim akcentem, światowo.

Parafrazując cytat z Nowych Aten Benedykta Chmielowskiego „KONin jaki jest każdy widzi”.

PS czekam na kolejne znaki promocyjne inPolska, w tym trendzie, np. RYPin, WOŁOMin,   DROBin, GUBin i GĄBin, GOGOLin, JAROCin, KOKANin, KOBYLin, NIEMODLin… etc. etc.


Kolberg 2014

19 listopada 2013

Konkurs na znak Roku Kolberga 2014 rozstrzygnięty. Na ogłoszony we wrześniu, przez Instytut Muzyki i Tańca, konkurs wpłynęło 214 prac.

Wysokie Jury, w składzie – prof. Ewa Dahlig-Turek – przewodnicząca (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk), prof. Władysław Pluta (Akademia Sztuk Pięknych, Kraków) i dr Zenon Butkiewicz (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego), przyznało następujące nagrody:

I miejsceWojciech Janicki, Poznań

wojciech Janicki - logo Roku Kolberga 2014

II miejscePaulina Kosma, Szczyrk
III miejsceBartłomiej Nowosielski, Gorzów Wielkopolski

Gratulacje dla Zwycięzcy. Wojciech Janicki jest między innymi twórcą znanego serduszka Katowic.

Werdykt został ogłoszony publicznie 7 listopada 2013. Więcej informacji na stronie organizatora.

A teraz, na marginesie, małe co nieco.

Jak widać powyżej przywołałem datę opublikowania werdyktu Jury oraz upublicznienia, przez organizatora, zwycięskiego znaku. Nie bez przyczyny. Link podesłał mi Jarek Leśniewski (dziękuję) 15 listopada, czyli od tygodnia praca jest upubliczniona, ale jednocześnie dość dziwacznie, nawet jak na nasze praktyki, bo Organizator był łaskaw zamieścić pod ową pracą prośbę o jej niekopiowanie gdyż użycie wymaga zgody Biura (?!). Skontaktowałem się więc z Organizatorem, prosząc o dobrą fotkę nagrodzonej pracy, ewentualnie inne przydatne materiały do tekstu. Okazało się, w sumie, że Organizator nie jest przygotowany do podzielenia się tym rozstrzygnięciem konkursu szerzej.

Pobieranie logotypu wraz z księgą znaku będzie możliwe od 1 grudnia 2013 roku ze strony internetowej Instytutu Muzyki i Tańca.

Z rozmowy wynikało, że nie są jeszcze dograne sprawy przekazania praw autorskich i owa prośba, o nie kopiowanie, wynika właśnie z tego. Ale mili Organizatorzy zapędzili się tym samym w kozi róg, bo jeśli nie można rozpowszechniać tego upublicznionego znaku, z powodu nie przejścia praw autorskich majątkowych, to i im go, przy tej logice, upubliczniać nie wolno. Do momentu scedowania takie prawo ma jedynie Twórca. Tyle tylko, że tego zastrzeżenia przy okazji konkursów się nie stosuje.

A jednak po odczekaniu kilku dni, w międzyczasie rozmowie z Laureatem, znak do publikacji otrzymałem, co widać powyżej. Nie zmienia to oczywiście, w niczym, mojego stanowiska, iż na rozstrzygnięcie konkursu organizator musi być przygotowany z materiałami prasowymi, to jeden z ważnych elementów wprowadzania znaku w życie, jak i moment uhonorowania Twórcy, który później nie jest wymieniany.

Kraków 2022

18 listopada 2013

Zaczynają się Igrzyska Olimpijskie 2022 w Krakowie, a właściwie starania o Igrzyska, od konkursu, na logo. Zwycięzca dostanie 1 tys., ale ma szansę na 31 tys., to zależy czy mu zatwierdzą wysokie gremia, wtedy załapie się na dodatkowe 10 tys, i czy potrafi zrobić księgę, co z kolei wyceniono na 20 tysięcy. Sumy naturalnie w złotych polskich a nie euro.Tyle wyczytałem w informacji na portalu

Zaglądam do regulaminu, a tam o tej kasie stoi tak:

„§1 Postanowienia ogólne pkt 3.
W ramach Konkursu przewidziane są nagrody pieniężne, których łączna pula nie przekroczy 13 000 zł (trzynastu tysięcy złotych) brutto.”

Łączna pula. Robi się dziwnie, ale jedźmy dalej.

„§2 Mechanizm konkursowy pkt 6.
Niezwłocznie po wyborze przez Komisję Konkursową maksymalnie 3 (trzech) Finałowych Logotypów, przewodniczący Komisji Konkursowej zawiadamia ich autorów o dokonaniu wyboru przez Komisje Konkursową, przy czym każdego z autorów Finałowego Logotypu obowiązuje do czasu upublicznienia Zwycięskiego Logotypu, o którym mowa w ust. 11.3., bezwzględny zakaz jakiegokolwiek upubliczniania czy udostępniania nagrodzonego Logotypu. Pozostali Uczestnicy Konkursu nie będą informowani o wyborze Komisji Konkursowej.

Czyli nie dowiesz się, że odpadłeś, z kretesem. W tymże paragrafie ilościowy skład Jury: 2 z PKOL, 1 z SKKK 2022, 2 z Urzędu Miasta, 3 projektantów i 1 dziennikarz specjalista od promocji. Na starcie  5:4 wygrywają urzędnicy. I tak musi być.

Czytajmy dalej a trafimy na brakujące 20 tys. zł:

㤠6 Nagrody pkt 7.
Laureat przed otrzymaniem nagrody zobowiązany będzie do podpisania z Organizatorem jednej z dwóch umów:
7.1. Umowy przenoszącej prawa autorskie do Zwycięskiego Logotypu oraz na wykonanie Księgi Znaku i przenoszącej prawa autorskie do Księgi Znaku ze zryczałtowanym wynagrodzeniem w wysokości: 10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) brutto jako nagroda za Zwycięski Logotyp, o której mowa w § 6 ust. 2 oraz 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych) brutto za wykonanie Księgi Znaku i przeniesienie praw autorskich do Księgi Znaku”

No i sprawa się wyjaśniła. Ale jak kto nie potrafi zrobić księgi, to:

„7.2. Umowy przenoszącej prawa autorskie do Zwycięskiego Logotypu ze zryczałtowanym wynagrodzeniem autorskim w postaci nagrody pieniężnej w wysokości 10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) brutto za Zwycięski Logotyp, o której mowa w § 6 ust. 2.

A teraz o prawach autorskich, w których nieodmiennie miesza się pewne rzeczy i niestety przy okazji pozbawia Twórców praw osobistych, pod pozorem niezbędności. Co ciekawe, to co poniżej znajdujemy w § 6 Nagrody a nie, jak by się zdawać mogło, w § 7 Prawa autorskie :

„9.3. Wyrażenie zgody na wykonywanie przez Organizatora autorskich praw osobistych do utworu, według potrzeb Organizatora wynikających z przyjętego przez niego sposobu rozpowszechniania utworu dla celów informacyjnych, promocyjnych bądź komercyjnych, w szczególności na:
9.3.1. Dokonywanie koniecznych zmian, w tym kolorystycznych i uzupełnień oraz rozpowszechnianie utworu w takiej postaci;”

Ale mamy jeszcze dwa podpunkty, których przyznam nie bardzo rozumiem:

„9.3.2. Decydowanie o rozpowszechnianiu całości lub części utworu, samodzielnie lub w połączeniu z innymi utworami, w tym plastycznymi lub literackimi, a także w ramach utworów audiowizualnych.
9.3.3. Dokonywanie wyboru sposobu oznaczania autorstwa utworu lub jego pomijania.”

A nie rozumiem, bo podpunkt 9.3.2 to nic innego, jak swobodne dysponowanie dziełem, przez właściciela autorskich praw majtkowych, i nie wymaga osobnego zastrzegania, tym bardziej w kontekście przejęcia również praw osobistych Twórcy. Zaś podpunkt 9.3.3, oznaczanie autorstwa, w wypadku znaku firmowego/towarowego po prostu nie jest stosowany, poza wstępną prezentacją, przy okazji upublicznienia.

Ale niech tam, na koniec trochę humoru:

„§ 8 Postanowienia końcowe pkt 8.
Organizator nie ponosi odpowiedzialności za problemy związane z brakiem możliwości skontaktowania się z Laureatem.”

A więc pilnuj Laureacie kanałów komunikacji, z Tobą.

Szersze info znajdziecie na krakow.pl. Regulamin. Termin składania projektów do 30 grudnia 2013 r., do godz.14.00.

Ciekawe co na to powie inicjatywa „Kraków przeciw igrzyskom”, na Facebooku.


muzyka łagodzi…

15 listopada 2013

Ludzie listy piszą, podsyłając ciekawe tematy. Dzięki Tomaszowi dziś na tapecie znak Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej, w Gdyni, ale nie tylko.

A zaczęło się od maila:

„Szanowny Panie Andrzeju-Ludwiku,
chciałbym poddać pod Pana oko i pióro logo Teatru Muzycznego w Gdyni www.muzyczny.org.
Teatr ten nigdy nie miał szczęścia do spójnej identyfikacji, kilka lat temu powstało pastelowe logo z imieniem patronki i dyrektora naczelnego.
Niedawno dyrektor zmarł, oddano nowy budynek i cichaczem pojawiło się NOWE. Też pastelowe. I nowa strona. I nie mogę się doczekać, czy zdecyduje się Pan coś o tym logo napisać. A może w ogóle o logologii teatralnej???
pozdrawiam
Tomasz / Gdynia”

Zacznijmy zatem, od tego co było. Poniżej poprzednie logo Teatru Muzycznego w Gdyni.

logo Teatru Muzycznego im. Baduszkowej w Gdyni

Przyznam, że jedno mnie w tym znaku zastanawia, to dodanie w logotypie nazwiska dyrektora. To jakieś novum, podawać kierującego placówką i chyba dla połechtania ego. Miejmy nadzieję, że nie upowszechni się toto w kraju. Była nawet teatralna „maskotka” z tym znakiem, o ile można tak określić nosorożca 1:1 w formie pomniczkowej.

"maskotka" Teatru Muzycznego w Gdyni, fot KMTM

Fotkę znalazłem przy artykule na stronie Teatr dla Was. Autor fotki: KMTM.

Tak było, ale wraz z pojawieniem się nowej strony www pojawił się też nowy znak. Zapewnie dla podkreślenia zmian, o jakich pisze w swoim mailu Tomasz.

strona www Teatru Muzycznego w Gdyni

Dla uhonorowania partnerów i sponsorów umieszczono ich znaki w dolnym przewijającym się, non-stop, pasku i właściwie nie było by się czego czepiać, mówię o stronie www, gdyby nie zachwiana proporcja wielkości znaku głównego, wobec tych innych znaków. Mały i  jakby chciał się schować, w mysią dziurę.

Niestety nie udało się poszukiwanie dobrej jakości kolorowej wersji znaku, jak na www, pozostaje pokazać wersję czarno-białą.

nowy znak Teatru Muzycznego w Gdyni

Chyba trochę za dużo się w tym dzieje, jak dla mnie.

Przy tej okazji zerknąłem na chybcika w internet, jakie to znaki mają inne polskie teatry muzyczne.

Teatr Muzyczny Capitol, we Wrocławiu, miał do niedawna taki znak.

stare logo Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu

Po ogłoszonym konkursie Capitol zyskał nowe logo.

nowe logo TM Capitol we Wrocłamiu

To jeszcze na koniec zaserwuję 4 znaki naszych teatrów muzycznych, z Łodzi, Poznania, Lublina i Gliwic. Zastanawiałem się od którego zacząć, tego na minus, czy tego bardziej na plus, wyszło, że lepiej od plusa zacząć, więc zaczynam od Łodzi.

Teatr Muzyczny w Łodzi

Teatr Muzyczny w Łodzi logo

A teraz proszę o pełną koncentrację, nabranie oddechu i… zanurzamy się.

Teatr Muzyczny w Lublinie

znak Teatru Muzycznego w Lublinie

Teatr Muzyczny w Poznaniu

znak Teatru Muzycznego w Poznaniu

Teatr Muzyczny w Gliwicach

znak Teatru Muzycznego w Gliwicach

Muzyka łagodzi obyczaje. Bosko, to ja sobie puszczę teraz Vivaldiego, na spadek ciśnienia, a Państwo możecie przeżywać.


nowości ze świata

14 listopada 2013

Trochę zagoniony rzadziej pisuję na blogu, do krótkich info wykorzystując Facebook, ale dzisiaj, tutaj,  mały przegląd ostatnich nowości ze świata, w temacie logo.

CZECHY

Praga właśnie zmieniła znak Praskiej Informacji Turystycznej. Przy okazji portal font.cz zastanawia się nad mnogością znaków, warto zajrzeć na font.cz

Prague City Tourism – Pražská informační služba - logo

Więcej na font.cz

GRECJA

Zmiana marki turystycznej Grecji i hasła. Postawili na klasykę.

Grecja, nowe logo turystyczne

Więcej na designtagebuch.de

NIEMCY

Zmiana corporate identity Museum Angewandte Kunst we Frankfurcie,

Museum Angewandte Kunst we Frankfurcie

Więcej na designtagebuch.de

LUKSEMBURG

Poczta Luksemburga unowocześnia swoje oblicze.

nowe logo Poczty Luksemburga

Więcej na underconsideration.com

NORWEGIA

Norweski Instytut Meteorologii zmienił identyfikację wizualną.

Meteorologisk Instytut, Norwegia

Więcej na designtagebuch.de

PORTUGALIA

Nowa usługa portugalskiego operatora telekomunikacyjnego i dość ciekawie rozwiązana identyfikacja wizualna.

WTF logo

Więcej na underconsideration.com

HOLANDIA

Philips modyfikuje swoje logo

stare i nowe, zmodernizowane, logo PhilipsWięcej na designtagebuch.de

WIELKA BRYTANIA

Skowronek Dalaco, zmiana identyfikacji firmy rodzinnej.

Dalaco - nowa identyfikacja

Więcej na  believein.co.uk

USA

Na 20-lecie Mall of America zmienia image.

Mall of America zmienia identyfikację

Więcej na dexigner.com

POLSKA

Ostra dyskusja o pracy dyplomowej, dotyczącej zmiany wizerunku ZUS

propozycja nowego logo ZUS, praca dyplomowa

Więcej na facebook.com/alw.pl


5 lat do setki

10 listopada 2013

Jutro 11 listopada 2013, Dzień Niepodległości. Czas świąteczny, kolejna już rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę. Powinna skłaniać nie tylko do wspominek, zadumy, czczenia i odmieniania słowa „patriotyzm” przez wszystkie przypadki, ale także do wyciągania wniosków, refleksji, nad stanem naszych symboli narodowych, ich wyglądu wokół nas.

orły polskie i barwy

Powinna. Nie spodziewam się jednak, po tej kolejnej rocznicy, czegoś więcej niż słowotoku, ku czci i na temat, czyli smuta. Nie spodziewam się, gdyż wraz z minięciem dnia 11 listopada nadejdzie 12 listopada, wtorek, dzień roboczy i wrócimy do normalności, czyli nie zawracania sobie głowy biało-czerwoną i wyglądem naszego orła. A czas byłby zacząć sprzątać ten bałagan. Najwyższy czas, bo za chwilę, dokładnie za pięć lat, będziemy mieli 100 lecie odzyskania niepodległości przez Rzeczpospolitą. Skoro za 5 lat, to czemu piszę za chwilę? Ano sprzątania jest sporo, a znając realia trochę tegoż czasu zmarnujemy na jałowe dyskusje, panele i kłótnie. Obudzimy się pewnie za pięć dwunasta i z braku czasu zrobimy prowizorkę na tempa, jak koronowanie orła przy okazji zmian ustrojowych. Do bubla dołożymy protezę. Oby nie.

Na wielkie uroczystości każdy z nas wyciąga z szafy najlepszy garnitur, czy suknię, i nikt raczej nie włożyłby byle jakiej niedoróbki krawieckiej na swój kark, na dodatek wymiętej i poplamionej, no bo jak by to wyglądało. Ano właśnie, jak by to wyglądało?! A toż barwy narodowej i Orzeł Biały, to taki nasz wspólny garnitur. Garnitur, nie sort roboczy, i co? Nic, czyli jajco. Podnoszenie, po raz kolejny, że inni sobie coraz częściej sprawiają taki ekstra garniturek, ostatnio Szwecja, jest powtarzaniem oczywistej oczywistości, jak mawiał klasyk. My wiemy swoje, są ważniejsze sprawy, podobno, ale chyba raczej idzie o święty spokój „tak, ale to kolega”.

Ale może się mylę, przypominając o tym sprzątaniu, może marudzę a sprawa rozwiąże się sama? Tendencja już nawet zauważalna, odchodzenia od Orła Białego, przez tych co powinni go chronić i forować. Może to  zaowocuje prostszym rozwiązaniem tego naszego bałaganu. Najprostszym. Zrobimy sobie logo, z okazji tego stulecia, odzyskania niepodległości. Napisałem „zrobimy sobie logo” i przeraziłem się nie na żarty, że to może być samosprawdzająca się przepowiednia. Tfu, tfu, tfu, a kysz, i jeszcze raz przez lewe ramię – tfu, tfu, tfu, a kysz!