STAR GARD

28 czerwca 2010

„Stargard pod szczęśliwą gwiazdą” – nowe hasło miasta, no i  nowe logo. Pełniejsza prezentacja na stronie stargard.pl.

Stargard Szczeciński logo

Wersje angielska znaku.

Stargard Szczeciński logo 2

Submarka „Gwiazdozbiór gotyku”.Stargard Szczeciński logo 3

gadżety

Stargard gadżety

Z prezentacji na stronie stargard.pl:

24 czerwca w Stargardzkim Centrum Kultury odbyła się oficjalna prezentacja marki miasta Stargard. Po raz pierwszy zaprezentowane zostało nowe hasło promocyjne oraz nowe Logo Stargardu. Oficjalnego odsłonięcia Logo Stargardu dokonał Prezydent Miasta Sławomir Pajor. Hasło promujące Stargard brzmi „Stargard. Pod szczęśliwą gwiazdą”.

Ja tam na gwiazdach się nie znam, ale parę w życiu widziałem i z tą szczęśliwą gwiazdą, w zestawieniu z jej rysunkiem, to bym nie przesadzał. Toż takich, szczęśliwie a podobnie, narysowanych na pęczki. Miodzio. Clipart rulez. Żeby nie być gołosłownym – kilku pociotków, z tej samej linii, po mieczu, tak spod palca, bo mi się szukać nie chce:

clipart - gwiazdy

Kliparty ze stron: clipart.com, clipartheaven.com, printableclipart.biz. I jeszcze taki znak ze strony  jaxharmony.com

star.logo Ciekawe czemu tylko Stargard, a Szczeciński? Nie dopisali? Zapomnieli? Wstydzą się? A swoją drogą może to ciekawy patent takie skracanie – zamiast pisać Mińsk Mazowiecki starczy Mińsk, a Ostrów też się może pozbyć Wielkopolski, no i Jelenia z Zieloną tej Góry… Autorem nowej marki jest Dom marki Max von Jastrov, ten od Kołobrzeskiego jodu.

Prace nad stworzeniem strategii marki Stargard trwały prawie dwa lata.

To chyba wystarczająca ilość czasu by rozejrzeć się za podobnymi znakami i zdążyć uciec od tych zbyt nachalnych podobieństw. Ale jedźmy dalej.

Logo
Logo jest symbolem, które musi być spójne z ogólnymi założeniami strategii marki.
W naszym przypadku podstawowe cechy to „szczęście” i „bezpieczeństwo”. Konstruując logo, świadomie nawiązaliśmy nie tylko do sloganu promocyjnego, ale również do gwiazdy – historycznego symbolu miasta, używanego od XIII wieku na miejskich pieczęciach i monetach. Przeprowadzone badania wśród mieszkańców wykazały, ze spośród kilku koncepcji znaku, poniższa forma najsilniej komunikuje podstawowe cechy marki miasta.

Nie wiem skąd znaleźli, widać znaleźli, ten symbol gwiazdy, bo w Wiki czytam:

W dziejach miasta jego herb zmieniał się wielokrotnie. Kształt najstarszego herbu uwidoczniony był na XIII-wiecznej pieczęci miejskiej. Przedstawiał on symbol zamku z trzema wieżami, a poniżej postać gryfa, pod którą widniała tarcza. W XIV wieku był to już zamek z dwiema wieżami, połączonymi arkadą z gryfem i tarczą na dole.

Wróćmy do prezentacji:

System Identyfikacji Wizualnej
Chcemy, aby Stargard, jak każda silna marka, miał swój rozpoznawalny symbol promocyjny. Aby to sie udało, musimy konsekwentnie przez lata uczyć odbiorców naszego nowego logo. Pomocny w tym będzie tzw. System Identyfikacji Wizualnej Stargardu, który porządkuje sposób wykorzystywania logo, a także herbu. Herb odtąd wykorzystywany będzie tylko przez Urząd Miasta w korespondencji urzędowej, natomiast logo pełnić będzie funkcje promocyjna.

To powyżej zacytowałem specjalnie, i wytłuściłem, bo to ważne i jak najbardziej słuszne podejście do rozdzielenia funkcji herbu i znaku promocyjnego, a warte zapamiętania.

Jako puenta – ilustracja Mary Ross

ilustracja Mary Ross


Blockhead

26 czerwca 2010

Blockhead – „The Music Scene”
Animacja: Anthony Schepperd


Pociąg do nieba

25 czerwca 2010

Kursuje w dni powszednie i niedziele tylko z Wrocławia. Kolejny dobry przykład rzeźby miejskiej (pomnika?), bez zadęcia ku czci i dla chwały. Po znanych przechodniach wychodzących z chodnika i wrocławskich krasnoludkach wszelkiej postury oraz pomieszczenia,  tym razem lokomotywa… odlatująca do nieba, autor projektu Andrzej Jarodzki. Pogratulować i pomysłu i uporu – od powstania koncepcji, w 1994 r., upłynęło sporo wody w Odrze . No, ale dzięki temu uporowi amatorzy fotografowania się na tle i przy okazji zyskali nowy obiekt do zaliczenia a miasto kolejną atrakcję. Takie numery, pardon rzeźby, to tylko we Wrocku. Warto zobaczyć i poczytać o tej interesującej inicjatywie na stronie Pociąg do nieba. Tak się robi promocje miasta Panowie i Panie.

Poniżej znak strony pociagdonieba.org i chyba samego przedsięwzięcia, piszę chyba, bo nie znalazłem na jego temat żadnej wzmianki.

pociąg do nieba - znak

A skoro znak, to mam i uwagę – napis „pociąg do nieba”, na otoku koła, bardzo kiepsko czytelny.

PS na wzmiankowanej wyżej stronie szykuje się i sklepik z gadżetami, to się nazywa kompleksowe rozgrywanie atrakcji.


Designer Toys II

24 czerwca 2010

Wystawa Designer Toys II. Gdzie? Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 60a galeria Skwer (filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny). Kiedy? Od 30 czerwca do 20 lipca 2010 r.

Cytat z Gazety Wyborczej:

Po kultowej wrocławskiej edycji wystawy Designer Toys przyszedł czas na zabawkową inwazję na Warszawę.

Teraz do Warszawy przyjeżdżają zabawki z kolekcji wielkiego fana ‚designer toys’ dyrygenta, właściciela sklepu, Holendra Gerarda Poota. A są w niej prawdziwe skarby, m.in. figurki tak popularnych artystów, jak Futura, James Jarvis czy Frank Kozik.

Czytaj więcej w Gazecie Wyborczej.


2 poczytajki

22 czerwca 2010

1. Wywiad z Janusz Kaniewskim autorem aktualnego logo Fiata.

2. Zanim zaczniesz współpracę z grafikiem czyli „9 sposobów, aby wkurzyć grafika”, autor Monika Chitra

Miłej lektury.


Moon dla Sydney

19 czerwca 2010

Wszystko wskazuje na to że w znakach  następuje odejście od jednoznaczności na rzecz emocji, zmienności i interpretacji indywidualnej. A przynajmniej tak się wydaje na styku z nowymi mediami, które pozwalają na ruch i dynamikę. Niestety stosowanie tej dynamiki i ruchu dla tradycyjnych logo bywa trudne i czasami wygląda komicznie, a w wielu wypadkach jest, po prostu,  nieuzasadnione.

Turcja znak promocyjnyBo o ile  taki przykład ruchu, jak w wypadku znaku promocyjnego Turcji,zmienność logotypu w różnych językach, ma swoje uzasadnienie, to modne a sztampowe miganie znakami, czy obracanie ich wokół osi jest po prostu tandetne. Jak wygląda zabawa w logo-animację bez sensu widać dobitnie po moblogot z Burnley – przypadkowość i brak myślenia dają wielkie nic.

Piszę to nie bez przyczyny, jako że rośnie ilość przymiarek do tego nowego, ruchomego oblicza znaku, ale…  czy ta fascynacja nowymi możliwościami rzeczywiście  wnosi coś nowego, czy raczej, na razie,  jest zabawą materią, efektem dla efektu? Oto na czeskim portalu Font.cz pokazano nową identyfikację Sydney australijskiego studia Moon

sydney logo

Szersza prezentacja jest na Underconsideration.com, pod znamiennym tytułem All Radiation, No Heart.
Wiec zastanówmy się – w znakach miast następuje trwałe odejście od jednoznaczności na rzecz emocji, zmienności i interpretacji indywidualnej – a przynajmniej taki kierunek byłby logiczny i uzasadniony, ale czy rzeczywiście fascynacja nowymi możliwościami nie przypomina wam  zabawy, w kolejne przetworzenia bez jakiejś spójnej myśli przewodniej? Takie czekanie co nam komputer podpowie fajnego. I dostajemy technicznie świetny produkt… zastępczy i sztuczny. Na ile ta zmienna forma da się zakodować w pamięci? zapamiętamy jako coś charakterystycznego, czy jako kolejny moblogot – cuś się ruszało.

Czesi nie omieszkali przy okazji przywołać, i słusznie, logo Heleny Jiskrové dla Ministerstva kultury ČR, choć moim zdaniem poprzedni  znak Ministerstwa był lepszy.

Ministerstwo Kultury Czech logo


Sąd wychowuje…

16 czerwca 2010

W lipcu ubiegłego roku opisałem sprawę Kriskaro i jego posłużenia się moim projektem do własnych celów. Była na forach ostra burza wokół sprawy, były i opinie że powinienem zrobić to po cichu, na drodze prawnej. Złożyłem więc stosowne zawiadomienie. Trochę trwała proceduralna przepychanka, prokuratur W-wy i Świnoujścia, nim sprawa trafiła do Sądu Rodzinnego. W poniedziałek odebrałem zawiadomienie o orzeczeniu Sądu Rodzinnego w sprawie. Pominę wstęp z sygnaturami, danymi etc. cytując istotę orzeczenia:

„Sąd zastosował wobec nieletniego środki wychowawcze w postaci upomnienia i zobowiązania do przestrzegania porządku prawnego, szczególnie przepisów prawa autorskiego
Postanowienie jest prawomocne.”

Sąd osądził. Bez komentarza.


międzynarodowy smród…

15 czerwca 2010

„Pożyczyli sobie” fotkę. Kto? nie, nie, nie dzieciaki neostrady, duuuża polska firma LPP, posiadająca markę Reserved. I co? ano jak to u nas „ja nie wiedziałem, ja niechcący, dam ci lizaka ok?”, zresztą lepiej poczytac komentarz Mareksego:

Prawnicy Reserved próbują amerykańską autorkę zwieść plewami, ale jak widać ona wie, co to jest odszkodowanie, a wiele osób z pl w blogu podaje jej konkretne rozwiązania, adresy, więc nawet jeśli nie wie, to szybko się dowie. Na co liczyli prawnicy Lpp?
Jest już nawet jedna propozycja lawyera z USA, więc sprawa ma szansę na międzynarodowy smród.

reszta do poczytania na Fleurdelise

…bo wszystko co w sieci to jedna rodzina,
tu się podbierze, tam się poprzycina…
lala lala lala

Noo, niezła promocja Polski…


Czerwona Poczta

12 czerwca 2010

Przyjdzie do Ciebie czerwony… listonosz. Poczta Polska postanowiła wrócić do korzeni, nie w jakości obsługi niestety, a w kolorystyce znaku firmowego. Od 2011 granat zmieni na czerwień.
starePoczta Polska logo

Poniżej nowy znak przygotowany przez Lożę A5 (ze zgłoszenia w UPRP)

nowe logo Poczty Polskiej

Zmieni się tło i kształt trąbki. Kolor czerwony – jak usłyszeliśmy ze źródeł zbliżonych do Poczty – ma przypominać „królewskie korzenie”. Kiedy Zygmunt August w 1558 r. powołał Pocztę Królewską, posłańców ubierał na czerwono. O szczegółach Poczta mówić nie chce. Jej rzecznik Zbigniew Baranowski zaznacza jednak, że nie chodzi tylko o logo, ale w ogóle o „opracowanie nowego systemu identyfikacji wizualnej”.
Więcej na wyborcza.pl

Coraz więcej tej czerwieni w różnych  znakach ostatnio, czyżby spodobała się chińska symbolika koloru czerwonego? smoki też się pojawią pewnie…

PS. warto poczytć co Rafi napisał w powyższym temacie – Poczta Polska w kolorach McDonalda – choć nie z wszystkimi spostrzeżeniami się zgadzam 🙂


Lifting Polpharmy

10 czerwca 2010

Studio DN przeprowadziło bardzo udany lifting logo Polpharmy i Fundacji Polpharma. Pogratulować.  Studio DN było też autorem wcześniejszej wersji znaku z roku 2001. nowe logo Polpharmy i Fundacji PolpharmaCytując za portalem otwarty.pl

W związku z silną pozycją Polpharmy na rynku możliwe było tylko delikatne zmodernizowanie symbolu. Studio DN zdecydowało się na subtelne zmiany w typografii i wprowadzenie nowej kolorystyki. Nowe logo Polpharmy jest bardziej nowoczesne i przystające do trendów światowych. Bardziej przyjazna konsumentom typografia koresponduje z charakterystycznym dla Polpharmy elementem graficznym.

Poniżej wcześniejsza wersje znaku zaprojektowanego przez Studio DN w 2001 roku,  przed liftingiem.

stare logo Polpharmy i Fundacji PolpharmaTa wcześniejsza wersja znaku miała niestety fatalny logotyp..